قاهروا الوسواس القهري الخبير النفسي2
سجل في المنتدى لتتمكن من المشاركة ..
للتواصل مع الخبير النفسي2 :
تويتر [@abo_saleh20]
سناب [ alkhabeer2 ]

قاهروا الوسواس القهري الخبير النفسي2

الوسواس القهري ، القلق ، الاكتئاب ، اختلال الآنية ، الرهاب ، الخوف

مركز التدريباليوميةالرئيسيةس .و .جبحـثالتسجيلدخول

شاطر | 

اروجوك يا خبير النفسي مساعدتك ليا

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2
كاتب الموضوعرسالة
يا رب سترك
عضو نشيط
عضو نشيط

مُساهمةموضوع: رد: اروجوك يا خبير النفسي مساعدتك ليا   الخميس 14 يوليو 2011, 4:10 pm

انا محمد مش واحده بنت زي ما ذكرت في بدايه موضوعي ودا طبعا شئ يحزني جدا جداا معلش يا دكتور يعني كده حضرتك مش فاكر موضوعي ايه علي العموم انا مقدر من كتر المواضيع المطروحة انوا مش هتحفظ الكل
وفيه بعض التساؤلات كنت سال حضرتك عليهم وحضرتك ما جوبتنيش عليهم وعلي العموم جزاك الله خيرا علي ما تقدمة لنا
الخبير النفسي2
صاحب المنتدى
صاحب المنتدى

السعودية
ذكر
تعليقك : عجبت لمن يتهرب من دفع فاتورة المواجهة مع الوسواس مع أنها أقل كثيرا من فاتورة الانسحاب !!

مُساهمةموضوع: رد: اروجوك يا خبير النفسي مساعدتك ليا   الخميس 14 يوليو 2011, 6:15 pm

أخي الكريم .. محمد ..

لا بأس عليك والإجابة لا تتغير سواء كان السائل أخا أو أختا .
فليس لدينا برنامجان واحد للذكور وآخر للنساء ، بل هما برنامج واحد نافع للإثنين .

أخي الكريم ..
يجب عليك تطبيق البرنامج العلاجي قبل وضع سؤالك .
لأنك لن تستفيد شيئا من إجابتي عليك مالم تبدأ بالبرنامج بداية فعلية

للتواصل عبر تويتر
https://twitter.com/abo_saleh20
يا رب سترك
عضو نشيط
عضو نشيط

مُساهمةموضوع: رد: اروجوك يا خبير النفسي مساعدتك ليا   الخميس 14 يوليو 2011, 7:31 pm

حضرتك يا دكتور مش عايزك تزعل مني انا عارف انوا دا برنامج للكل بس انا حبيت اوضحلك مش اكتر وانا اعرف كتر الله خيرك علي الواجب اللي عاملة معانا وزادة الله في ميزان حسناتك وهتاخد بالك من مين ولا مين بس كنت حابب انوا افكرك انا محمد بس علشان تقتكر الحاله مش اكتر ومش عايزك تزعل مني
وربنا يدوم العز و المحبة اللي بنا
يا رب سترك
عضو نشيط
عضو نشيط

مُساهمةموضوع: رد: اروجوك يا خبير النفسي مساعدتك ليا   الخميس 14 يوليو 2011, 7:38 pm

ومستني ردك ليا يا دكتور انوا ترد عليا واتنمني ما تكون زعلان مني وانا اعتذر لتاني مرة دا ممكن يكون سوء تفاهم حصل مني انا بس مش عايزك تزعل ودايما بدعيلك علي اللي انت عملته معايا وشاااكر افضالك علي شئ وكل كلمة انت نصحتني بيها
يا رب سترك
عضو نشيط
عضو نشيط

مُساهمةموضوع: رد: اروجوك يا خبير النفسي مساعدتك ليا   الجمعة 15 يوليو 2011, 2:26 am

اليوم 19

القناعة بأن هذه الأفكار المزعجة إنما هي من الشيطان %100
الاستعاذة بالله من الشيطان الرجيم ، ومعرفة كذبها %99
اعتقاد نقيضها ثم الفرح بهذه النتيجة %80
التوقف عن الاسترسال معها وعدم الاستمرار بالتفكير بها %75
عدم تنفيذ الفكرة التي يلح عليها الوسواس %96
ابتعد عن الوحدة والفراغ فهي أساس المشكلة %65
إذا جاءتك الفكرة فأشغل نفسك بأمر آخر %85
استمر على فعل هذه الخطوات مع كل فكرة تسلطية %95
ابتعد عن الحزن والانفعال وأكثر من الابتسامة %66
ابتعد عن الشكوى للآخرين وحاول أن تثني على نفسك كثيرا %55
يجب عليك أن تنسى المرض نهائيا ولا تجعله شغلك الشاغل %60
إذا أحسست بأعراض الخوف فاطمئن واعلم أن ذلك من الأمور الطبيعية %75

نسبة شفائي لهذا اليوم 79.25 % الحمدلله رب العالمين
الخبير النفسي2
صاحب المنتدى
صاحب المنتدى

السعودية
ذكر
تعليقك : عجبت لمن يتهرب من دفع فاتورة المواجهة مع الوسواس مع أنها أقل كثيرا من فاتورة الانسحاب !!

مُساهمةموضوع: رد: اروجوك يا خبير النفسي مساعدتك ليا   الجمعة 15 يوليو 2011, 6:12 pm

@يا رب سترك كتب:
اليوم 19
ابتعد عن الحزن والانفعال وأكثر من الابتسامة %66
ابتعد عن الشكوى للآخرين وحاول أن تثني على نفسك كثيرا %55

أخي الكريم محمد ..

هاتين الخطوتين من أسهل الخطوات لماذا لا ترفع نسبتهما إلى 100 % ؟

قرر من الآن وتوكل على الله وابدأ .

وسؤالي لك : كيف حالتك النفسية الآن وكم نسبة الشفاء التي تشعر بها حقيقة دون النظر للتقييم ؟

أخي الكريم ..

للتواصل عبر تويتر
يا رب سترك
عضو نشيط
عضو نشيط

مُساهمةموضوع: رد: اروجوك يا خبير النفسي مساعدتك ليا   الجمعة 15 يوليو 2011, 6:34 pm

جزاك الله خيرا يا دكتور علي متابعتك لموضوعي
انا يا دكتور حاسس الايام بس بتحسن بس فيه حاجة انا بقيت دلوقتي متجاهل الموضوع دا تماما بس في حاجة واحده هوا دايما مفكرني بيه وانا بتجاهلة بفضل الله مش عطيلة اهمية خالص بس ساعات يا دكتور السبب اللي مش مخليني رافع النسبتين اللي حضرتك قايل عليهم انوا هوا دايما بيحاول يخليني ما اشعر بالسعاده بس انا بفضل الله بقاوم وكل ما ضحك بضحك بالعافية ويجي بعدها مفكرني باللي انا فيه ومن ناحية الشكوي الشكوي بتيجي حد عني مش اللي انا بروحلها وبحاول انوا مسمعش حد بس غصب عني والشعور اللي انا حاسس بيه دلوقتي انوا هوا كان الفتره اللي فاتت بيحاول يغيره افكاره كان بيحسسني للميل للقئ والحمدلله تغلبت عليه ونسيت دا بس عيب واحد هوا ضيق النفس وكمان وجع في الصدر دول لو راحوا يبقي الحمدلله والحمدلله مواظب علي الصلاه وكمان قرائة القران فصحيح يا دكتور انا يوم الاحد اللي جاي رايح الجيش بتاعي واحتمال يسفروني علي طول او بعديها بيومين انا ايه اللي مفروض اعمله هناك علشان اتجاهل الموضوع دا خالص او الخطوات اللي ممكن امشي عليها
وانا حالتي دلوقتي يجي هوا يفكرني بالموضوع دا وانا اتجاهل الحمدلله وبفضل الله مش بيسيطر عليا خالص بس الافكار لسه موجوده هوا دا اللي كمان عايز اتخلص منها
ونسبة حالتي للتقيم ممكن نقول 85 % لو تخلصت من الافكار دي والوجع هكمل 100 % يعني كل حاجة عندي تمام يعني يا دكتور عدم تنفيذ الفكرة التي يلح عليها الوسواس %100 الحمدلله مش بنفذ اي حاجة هوا العيب انوا الافكار اللي هيا ما زالت مستمرة بس والحمدلله بدون جدوي
واسف علي الايطاله يا دكتور انا حيبيت اوضحلك حالتي علشان مقدميش الا يوم واحد بس علشان اتابع حضرتك فيه
الخبير النفسي2
صاحب المنتدى
صاحب المنتدى

السعودية
ذكر

مُساهمةموضوع: رد: اروجوك يا خبير النفسي مساعدتك ليا   السبت 16 يوليو 2011, 1:07 am

أخي الكريم ..

يجب أن تعلم أن الاوجاع لا يمكن أن تزول إلا إذا زال الخوف من الأفكار .
فمادام أنك تخاف من كون الآلام مرضا فهذا يعني استمرار الآلام ولكن إذا تعاملت معها على أنها وسواس فقط فستخف مع الأيام ثم تتوقف .

ويجب ألا تتعامل معها وكأنها آلام حقيقية بل تعامل على أنها آلام نفسية تزول مع التجاهل والاهمال .

أخي الكريم ..

للتواصل عبر تويتر
يا رب سترك
عضو نشيط
عضو نشيط

مُساهمةموضوع: رد: اروجوك يا خبير النفسي مساعدتك ليا   السبت 16 يوليو 2011, 3:52 am

اليوم 20

القناعة بأن هذه الأفكار المزعجة إنما هي من الشيطان %100
الاستعاذة بالله من الشيطان الرجيم ، ومعرفة كذبها %100
اعتقاد نقيضها ثم الفرح بهذه النتيجة %80
التوقف عن الاسترسال معها وعدم الاستمرار بالتفكير بها %80
عدم تنفيذ الفكرة التي يلح عليها الوسواس %97
ابتعد عن الوحدة والفراغ فهي أساس المشكلة %70
إذا جاءتك الفكرة فأشغل نفسك بأمر آخر %85
استمر على فعل هذه الخطوات مع كل فكرة تسلطية %95
ابتعد عن الحزن والانفعال وأكثر من الابتسامة %70
ابتعد عن الشكوى للآخرين وحاول أن تثني على نفسك كثيرا %60
يجب عليك أن تنسى المرض نهائيا ولا تجعله شغلك الشاغل %65
إذا أحسست بأعراض الخوف فاطمئن واعلم أن ذلك من الأمور الطبيعية %75

نسبة شفائي لهذا اليوم 81.5 % الحمدلله رب العالمين
يا رب سترك
عضو نشيط
عضو نشيط

مُساهمةموضوع: رد: اروجوك يا خبير النفسي مساعدتك ليا   السبت 16 يوليو 2011, 4:12 am

يا دكتور كان فيه بعض التساؤلات كانت حابب من حضرتك توضحهالي

اولا: انا من ناحية التجاهل للوسواس انا الحمدلله متجاهلة تماما بس الافكار لسه موجوده علشان اتخلص منها اعمل ايه

ثانيا : كل ما اعمل حاجة يا دكتور ولا هيا حرام ولا عيب مثلا بعد ما اكلم بنت افكار تجيني تقولي حرام افرض لو مت وانت بتكلمها ايه اللي رايح يحصل دا وسواس ولا تانيب ضمير

ثالثا : انا دلوقتي داخل الجيش ايه الخطوات اللي مفروض اعملها علشان تساعدني في التخلص من الوسواس وانا هناك

رابعا : فيه بعض السلوكيات انا بعملها في حياتي اليومية بس مش حابب اكتبها علشان دا شئ شخصي كنت حابب اقولهالك ما فيش اي وسيله بيها يا دكتور انوا انا اقولك عليها او اتوصلك من خلالها

خامسا : ساعات بتجيني حاله توهان ودماغي بتتقل بعد ما يضغط عليا الوسواس ممكن توضحلي دا ايه يا دكتور

سادسا : السهر مفيد ولا ضدد حالتي
معلش علي الاطاله يا دكتور فدي بعض التساؤلات وكنت حابب توضحالي علشان اكون داخل الجيش وانا مرتاح البال (مع العلم انا قدامي يوم واحد ورايح الجيش )
يا رب سترك
عضو نشيط
عضو نشيط

مُساهمةموضوع: رد: اروجوك يا خبير النفسي مساعدتك ليا   الأحد 07 أغسطس 2011, 4:01 pm

رمضان كريم عليك يا دكتور وعلي الامة الاسلامية جميعا انشاء الله

وانشاء الله ترجعلنا سالم وبخير بأذن الله

انا رجعت من الجيش ومش قدامي الا يومين بس اجازه وكنت حابب اقولك علي بعض الحاجات

الجديده هيا انشاء الله خير ومنتظر عودتك بالسلامة انشاء الله
الخبير النفسي2
صاحب المنتدى
صاحب المنتدى

السعودية
ذكر

مُساهمةموضوع: رد: اروجوك يا خبير النفسي مساعدتك ليا   الأحد 07 أغسطس 2011, 5:13 pm

تفضل أخي بأسئلتك نحن الآن في خدمتك إن شاء الله

أخي الكريم ..

للتواصل عبر تويتر
يا رب سترك
عضو نشيط
عضو نشيط

مُساهمةموضوع: رد: اروجوك يا خبير النفسي مساعدتك ليا   الأحد 07 أغسطس 2011, 10:41 pm

يا دكتور كان فية بعض التوضيحات كنت حابب من خضرتك توضحهالي
1- انا بعد ما رحت الجيش بفضل الله حالتي اتغيرت مية في المية وبدات انسي اللي انا فيه وكانت احلي ايام حياتي بس بعدها بدات ادخل في ادوار تعب برد وزي كدااا وبدات الافكار تيجي تاني بس انا بفضل الله ما كنتش اخليها تستمر وكنت اقطعها علي طول وبدات تيجي وتروح وزي كدا يعني مثلا زي ما يكون الواحد ناسي حاجة تايهة عنة ويفتكرها يعني المخ اللي بيدور عليها كدا انا اعمل ايه فيها

2- من ناحية التجاهل للوسواس انا الحمدلله متجاهلة تماما يعني كل ما تيجي مش يثاثر في الواحد والحمدلله بس الافكار لسة موجوده

3- ساعات بتجيني حاله توهان ودماغي بتتقل كداا دا مش عارف ايه اسبابة هل دا من الوسواس ولا ايه

4- انا بعد ما رجعت من الجيش رحت لدكتور صدر علشان الكحة كانت زياده عندي وبعدين قللي انوا عندك التهارب شعبي حاد ودا هيروح مع العلاج والاعراض بتاعت الوجع اللي في الصدر والضيق النفس دا من سببها

5-كل ما اعمل حاجة يا دكتور ولا هيا حرام ولا عيب مثلا بعد ما اكلم بنت افكار تجيني تقولي حرام افرض لو مت وانت بتكلمها ايه اللي رايح يحصل دا وسواس ولا تانيب ضمير

6- كدا يا دكتور ممكن انت تقييم حالتي كدا انا ماشي في انهي طريق نقسي اخف يا دكتور وارحع لحالتي الطبيعية بس الحمدلله علي كل شئ

7- هل الواسواس دا اللي بعاني منة من اصعب الوساوس ولا اضعفها وفترة التجاهل دي هتستمر قد ايه وانا الحمدلله مش مخليها تاثر فيا
الخبير النفسي2
صاحب المنتدى
صاحب المنتدى

السعودية
ذكر

مُساهمةموضوع: رد: اروجوك يا خبير النفسي مساعدتك ليا   الإثنين 08 أغسطس 2011, 11:07 pm

1- يجب أن تقوم بتطبيق البرنامج على كل فكرة وسواسية جديدة ويفضل قراءة موضوع ( كيف أتخلص من الوسواس فهو ينتقل من مكان إلى آخر ) .
2- وجود الأفكار وعدم ذهابها مع وجود التجاهل دليل على وجود خطأ في التطبيق قم بالتقييم لكي تكتشف الأخطاء .
3- التوهان والدوخة وثقل الرأس في الغالب هي من الوسواس .
4- مادام انه قال لك أنها بسبب الكحة فالحمد لله ومع العلاج ستزول بإذن الله .
5- هذا ليس وسواسا بل هو شيء طبيعي وهو ما يسمى بتأنيب الضمير وهو دليل على وجود الخير فيك إن شاء الله .
6- أنت من يستطيع أن يقيم حالته فكم ترى نسبة التحسن عندك ؟
7- وسواسك من الوساوس العادية وعلاجه سهل والحمد لله .

أخي الكريم ..

للتواصل عبر تويتر
يا رب سترك
عضو نشيط
عضو نشيط

مُساهمةموضوع: رد: اروجوك يا خبير النفسي مساعدتك ليا   الثلاثاء 09 أغسطس 2011, 2:25 am

- الحمدلله لا مفيش تغير في الافكار الوسواسية ولا حاجة انا قصدي كل ما انسي فيه حاجة تفكري تاني باللي انا فيه مش عارف دا من الوسواس بيحاول انوا يفكرني بية بعد ما بدات اتحسن ولا لا

- والله بحاول انوا اطبق البرنامج كامل وبفتكر كل حاجة من البرنامج العلاجي بس مش عارف ايه العقبة اللي قدامي اللي مخليه الواحد مش واصل 100 %

- حتي يا دكتور لو نسيت هيا المشكلة دي عندي تيجي حاله كدا توهان ومليش نفس اضحك ولا حاجة انا عارف دا من ضعط الواسواس بس بحاول افرح

- يعني دا يا دكتور تانيب ضمير مش اكتر الحمدلله طمنتني طيب لو جاني الاحساس دا وانا بعملة اكمل عادي في الموضوع ولا اتراجع

- يعني حالتي في بيتي بيكون 70% لكن بعد ما غيرت المكان ورحت الجيش ممكن نقول كان 85 % فاعلي باذن الله علشان في البيت في حاجات كتير بتفكرني باللي انا فية هل اللي انا بعملة كدا صح ولا خطا

- وبأذن الله ربنا يشفيني ويخرجني من اللي انا فيه يا رب ويشفي كل مريض بأذن الله

-انا كدا مش هلحق اقرا تعليقاتك علي رايح النهارده جيشي الصبح انشاء بعد ما راجع هتواصل معاك وابلغك اخر اخباري وباذن الله يكون الواحد حقق اللي هوا عايزة ويشفي بفضل الله
الخبير النفسي2
صاحب المنتدى
صاحب المنتدى

السعودية
ذكر

مُساهمةموضوع: رد: اروجوك يا خبير النفسي مساعدتك ليا   الأربعاء 10 أغسطس 2011, 3:49 pm

أخي الكريم شفاه الله وعافاه ..

لن تصل للشفاء الكامل إلا إذا وصل التقييم 100% في جميع الخطوات ولهذا لا بد من الاجتهاد في ذلك .

أخي الكريم ..

للتواصل عبر تويتر
يا رب سترك
عضو نشيط
عضو نشيط

مُساهمةموضوع: رد: اروجوك يا خبير النفسي مساعدتك ليا   الثلاثاء 30 أغسطس 2011, 2:16 am

كل عام وانت بخيررر يا دكتور وانشاء الله يكون عيد سعيد عليك وعلينا بأذن الله
هوا فعلا الواحد مش رايح يشفي االا بعد ما يوصل تطبيق العلاج 100 % بس الواحد بيعمل قصاري جهدي علشان اوصل للنتيجة دي وانا رايح اوصفحلك حالتي بالضبط هيا ايه
1- وانا في الجيش بتكون حالتي المعنويه مرتفعة وبنسي اللي انا فيه بس في لحظات الواحد بيفتكرر اللي هوا فيه واللي بيخليني بفتكر مثلا ضيق النفس بس انا حد دلوقتي مش عارف سببة ايه يا تري هوا من الحاله النفسية ولا من الالتهاب الشعبي بس الحمدلله خفيت بعد العلاج ولا ممكن يكون سببة مثلا اللام الظهر اللي بيتجني مش عارف ايه السبب
2- فعلا بنسي اللي انا فيه بس فيه حاجة بتيجي تفكرني باللي انا فيه
3- بعد ما روحت البيت اجازه ممكن نقول الواحد بيفتكر الوسواس تاني بس انا والله متجاهلة تماما بس هوا بيضغط عليا وبيحسسني بحاجات غربية بس برضده والله ما بهتم وبضغط علي نفسي واتجاهلها
4- والله يا دكتور الواحد عنده عزيمة واراده انوا يخف من اللي هوا فيه علشان فعلا حياتي كلها اتغيرت بعد ما جاني الوسواس دا
5- وكمان في حاله توهان وزغلله في العين مش عارف برضده دا ايه يا دكتور
6- رايح اكتبلك التقييم بتاعي علشان تعرف حالتي هيا ايه اللي مش مخلي الواحد واصل للعلاج المطلوب

- القناعة بأن هذه الأفكار المزعجة إنما هي من الشيطان 100 %
- الاستعاذة بالله من الشيطان الرجيم ، ومعرفة كذبها 100 %
- اعتقاد نقيضها ثم الفرح بهذه النتيجة 100 %
- التوقف عن الاسترسال معها وعدم الاستمرار بالتفكير بها 100 %
- عدم تنفيذ الفكرة التي يلح عليها الوسواس 100 %
- ابتعد عن الوحدة والفراغ فهي أساس المشكلة 100 %
- إذا جاءتك الفكرة فأشغل نفسك بأمر آخر 100 %
- استمر على فعل هذه الخطوات مع كل فكرة تسلطية 100 %
- ابتعد عن الحزن والانفعال وأكثر من الابتسامة 90 %

(( الواحد بيحاول يضحك بس في نفس الوقت بيجيني شعور بالضيق ومش ليا نفس اضحك))

- ابتعد عن الشكوى للآخرين وحاول أن تثني على نفسك كثيرا 100
%
- يجب عليك أن تنسى المرض نهائيا ولا تجعله شغلك الشاغل 90 %

(( من ناحية انساه بنساه بس الوسواس بيفكرني تاني وانا بتجاهلة في نفس الوقت ))

- إذا أحسست بأعراض الخوف فاطمئن واعلم أن ذلك من الأمور الطبيعية
95 %

((هوا فعلا الواحد بيحس باعراض الخوض بس غصب عني وبحاول انوا اتغلب عليها ودايما الحمدلله وبفضلة بنجح انوا اتغلب علي الخوف دا ))

والله يا دكتور فعلا دا تقييمي بس مش عارف ايه اللي مش مخليني واصل للشفاء والحمدلله الواحد عنده امل كبير في ربنا انوا هوا يشفيه وكمان الواحد الحمدلله عنده عزيمة واراده انوا الواحد يتوصل للشفاء باذن الله ونفسي اعرف والنبي يا دكتور انا ايه المعوقات اللي مأخراني في مرحلة الشفاء
ومعلش يا دكتور علي الاطاله في الشرح كنت بحاول افسر حالتي علي قدر الامكان بأختصار

اروجوك يا خبير النفسي مساعدتك ليا
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 2 من اصل 2انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2